Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

vrijdag 11 november 2016

Column 56: Robots in actie

De afgelopen weken genoten heel wat kinderen (en sommige ouders) alweer van een paasvakantie. En vakantie, dat betekent voor vele kinderen ook weer één of ander vakantiekamp. Nu moet ik zeggen dat ik niet zo geneigd ben mijn kinderen tijdens de vakanties voortdurend uit te besteden, aangezien ik als leerkracht zelf ook thuis ben tijdens de schoolvakanties. Maar de kinderen worden groter en vinden het leuker om samen met vriendjes geëntertaind te worden door iemand anders dan de mama. Geen deelname aan een kamp uit absolute opvangnoodzaak dus, maar puur luxueus voor de beleving zelf.
Zoonlief is meestal enkel geïnteresseerd in voetbal en alles wat daarmee samenhangt, maar nu was er toch een kamp op zijn pad gekomen dat ook zijn interesse kreeg. In de Techniek- en wetenschapsacademie werd immers een robotkamp georganiseerd. En lego, drones en robots, dat klonk toch ook wel als muziek in zijn oren. Nu wil het toeval dat deze wetenschappelijke academie besloot zich onder andere in onze gemeente te vestigen, met name in het oude mijngebouw, dat werd omgebouwd tot het ecologische bedrijvencomplex Greenville. De afstand was niet meteen een struikelblok dus. Zodoende ging onze zoon dus met twee vriendjes op robotkamp tijdens de paasvakantie. En voor een kamp op een ecologische locatie moesten de mama's ook hun steentje bijdragen: er werd dus gecarpoold. Gemakkelijk en goed voor het milieu. Achteraf bleek de inschrijving een heel goede beslissing, aangezien de weergoden nog niet gemerkt hadden dat de lente begonnen was en de eerste week van de paasvakantie behoorlijk koud en nat was.
Maar niet alleen omwille van het slechte weer bleek het robotkamp een schot in de roos. De jongens waren dolenthousiast over het kamp. Ze mochten dan ook allerlei echte 'jongensdingen' doen. Legorobots bouwen en programmeren, experimenteren met een 3D-printer, vliegen met een echte drone of met een computersimulator, ... Ondanks alle pogingen om ook meisjes interesse in wetenschap en techniek aan te kweken, blijkt het toch nog steeds een jongensding. In het groepje van mijn zoon zat geen enkel meisje.

En op vrijdagnamiddag was het dan de beurt aan de trotse ouders om vol fierheid te glunderen over wat hun kinderen die week gepresteerd hadden. De academie nodigde alle ouders, grootouders, broers en zussen uit voor een heuse presentatie. Samen met de begeleiders toonden de groepjes om beurt één van de technisch-wetenschappelijke realisaties waarmee ze hun tijd deze week gevuld hadden. Wie het hardst straalde, was niet duidelijk: de kinderen of de ouders. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten