Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

vrijdag 11 november 2016

Column 57: Houthalen's got talent

Op tv zijn ze weer volop bezig met het ronselen van nieuw talent voor het nieuwe seizoen van de talentenshow "Belgium's got talent". Zoals elk seizoen zijn ze op zoek naar mensen die een publiek kunnen entertainen.
Of de mensen die ik in gedachten heb, thuishoren in zo'n talentenshow, daar wil ik me niet over uitspreken. Maar dat ze in staat zijn een publiek te entertainen, daar ben ik zeker van. Want ook in onze gemeente bulkt het van het talent, in allerlei domeinen. Enkele weken geleden mocht ik weer in het publiek zitten van de jaarlijkse toneelvoorstelling van het Lilloos AmateurGezelschap. De vroegere lokalen van voetbal en fanfare werden weer omgebouwd tot een geïmproviseerde theaterzaal. Met een komedie in dialect en de veelbelovende titel "Van oer familie modder 't hemme" was hilariteit weer verzekerd. Wie houdt van kluchtige misverstanden à la Fawlty Towers kwam volledig aan zijn trekken. En wie na de voorstelling honger had gekregen van het vele lachen, werd getrakteerd op 'boterhammen met kipkap'.
Maar ook de sportievelingen zijn niet ver te zoeken. Vooral diegenen die zich op twee wielen verplaatsen, rijden zich in de kijker. Binnenkort mogen we ons in Helchteren weer verwachten aan de Trofee Maarten Wynants, vernoemd naar, jawel, wielrenner en afkomstig uit onze gemeente, Maarten Wynants. Maarten komt dit jaar ook zelf zijn sportieve benen tonen in de wielerrit. Wie zelf de sportieve benen aan het werk wil zetten, kan dat in de gentleman- & inwonersrace. Maar wie liever geëntertaind wordt, kan de ritten aanschouwen vanaf de zijlijn.
De laatste tijd maakt echter ook een ander sportfiguur uit onze  gemeente op twee wielen naam in de sportwereld. Al zijn deze wielen dan een beetje zwaarder dan die van Maarten Wynants. Zelfs Sportweekend wijdde vorige zondag een reportage aan hem. Met de welklinkende naam Livio Loi en Italiaans en Spaans bloed in de aderen, maar ook met een overduidelijk Helchterens accent, vertelde de jonge motocrosser over zijn prille carrière. Piepjong is hij nog, volgens zijn website deze week net 19 geworden. Maar al sinds zijn derde poogt hij dat ijzeren paard te temmen. En dat blijkt hem intussen aardig te lukken, gezien de resultaten die hij behaalt.

En dan heb ik het nog niet gehad over al het andere talent: dansers, zangers en zangeressen, andere toneelgroepen, sporters, ... Het bulkt van talent in onze gemeente. En we hoeven er zelfs niet naar te zoeken, we kunnen er heel vaak van genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten