Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

vrijdag 11 november 2016

Column 64: Vliegen in het klein

Hoewel het Sonnis maar een klein onderdeeltje van onze gemeente is, is er toch relatief veel te beleven. In de zomermaanden kan je er steeds terecht voor een ijsje op hoeve Sonnisheide. De eerste zondag van september is er een dieren- en tractorwijding die we met ons gezin nog niet vaak gemist hebben. Er valt altijd wel wat te wandelen in dit landbouwvriendelijke deel van Helchteren en je kan er ook op zoek naar een aantal geocaches (en intussen misschien ook naar Pokémon, maar met deze nieuwe hype ben ik nog niet mee). Het Sonnis beschikt echter ook over een schietveld (een echt, voor de F16's en aanverwante straaljagers van het leger) en over een vliegveld. Ook een echt, maar dan voor vliegtuigen van een iets kleiner formaat. Op het vliegveld is immers een modelvliegclub gevestigd. En al jaren aan een stuk organiseren zij elk jaar het evenement 'Jets over Pampa', een echte vliegshow voor modelvliegtuigen en andere vliegende voertuigen. En al jaren aan een stuk organiseren zij 'knuffelvliegen', waarbij kinderen hun knuffel kunnen inschrijven voor een luchtdoop, achteraf beloond met een vliegbrevet en al. En al jaren aan een stuk denk ik 'daar gaan we eens naartoe'. Maar op de een of andere manier vallen deze evenementen altijd samen met een al eerder geplande activiteit,  een weekendje, een daguitstap, ... Kortom, na al die jaren zijn we er nog nooit geraakt.

Toevallig zag ik op de website van deze krant een filmpje over de vliegshow Jets over Pampa. Omdat het al jaren op mijn to-do-lijstje staat, besloot ik het filmpje dan maar eens te bekijken. En inderdaad, de 4000 bezoekers hadden gelijk en wij hadden ongelijk. De beelden waren behoorlijk indrukwekkend. De vliegende helicoptertjes, drones en vliegtuigen die ze in de speelgoedwinkel verkopen, lijken in niets op hetgeen daar tentoongesteld stond. Knappe vliegtuigen, bijna perfecte replica's van legervliegtuigen en -helicopters. Een straaljager van meer dan 100 kg die met snelheden tussen de 300 en 500 km/h door de lucht scheerde. Wauw. Ik denk dat het tijd wordt dat we eens prioriteiten gaan stellen en de datum van de vliegshow op tijd in onze agenda prikken. Want het lijkt me best spectaculair om deze show eens live mee te maken, zo dicht bij onze deur. Want filmpjes kijken doen we in deze multimediale tijden al meer dan genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten