Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

vrijdag 11 november 2016

Column 60: Aapjes zoeken

Juni is officieel gestart en dat wil zeggen dat de eerste zomermaand van dit jaar is aangebroken, hoewel we nog tot rond de 21e moeten wachten voor die zomer weerkundig gezien echt een feit is. Als ik het zo hoor, kijken heel wat mensen smachtend uit naar het mooie weer, dat onderhand echt wel eens mag gaan beginnen. Hoewel we niet mogen klagen op het moment dat ik deze column schrijf, want de thermometer klokt momenteel af op 28 graden, wat toch al bijna tropisch is voor ons Belgenlandje. Maar tot nu toe bracht de lente nog weinig vrolijks en de afgelopen weken kregen we zelfs ongezien veel regen te verwerken. Na enkele povere zonnestraaltjes werden we meteen getrakteerd op een fikse onweersbui. En nog één. En nog één. En dan mogen we in onze gemeente nog niet klagen, want volgens de statistieken waren er gemeentes die meer dan de dubbele hoeveelheid regen te slikken kregen. Weides veranderden in poelen, straten in sloten en heel wat kelders jammer genoeg ook in modderige zwembaden.
Maar goed. Hopelijk kondigt de eerste zomermaand nu echt de zomer aan. En ook Houthalen-Centrum kijkt al uit naar het grote zomerevenement in onze gemeente: het Lachfestival. Dat vindt zoals altijd plaats net voor het bouwverlof begint (en kondigt voor heel wat mensen dus de jaarlijkse vakantie aan). Dit jaar wordt er een etalagewedstrijd gekoppeld aan het Lachfestival, een wedstrijd die het eigenlijke Lachfestival voorafgaat.

Vorige week kwam mijn dochter thuis met een wedstrijdformulier en twee boekwijzers, alle getooid met knipogende festivalaapjes. Heel de maand juni kan je in Houthalen-Centrum gaan windowshoppen en de etalages afspeuren naar de aapjes die zich daar verstopt hebben. Wie goed telt, maakt kans op een weekendje. Dat lijkt me wel een goed excuus om binnenkort eens een woensdagnamiddag met de kinderen in Houthalen-Centrum te gaan shoppen (voor shoppen is trouwens elk excuus goed). De kinderen kunnen zich vergapen aan de aapjes, mama zal de rest van de etalage voor haar rekening nemen... Wellicht hebben al heel wat shoppers de aapjes gespot intussen. Want afgelopen weekend was het braderie in Houthalen-Centrum. Mijn agenda stond helaas al te vol om er nog een shoppingnamiddagje bij te plannen, maar ik passeerde enkele kraampjes en twee springkastelen, die gelukkig voor onze handelaars in zonlicht baadden. Want na de hoeveelheden neerslag van de voorbije weken, vreesden ook zij wellicht een verzopen braderieweekend. Maar dat bleek dus niet het geval en hopelijk gaan we nu in één rechte lijn de zomer in. Met festivalaapjes en al!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten