Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

vrijdag 11 november 2016

Column 63: Eindelijk zomer

Met de vakantie en het mooie weer is mijn hoofd al helemaal omgeschakeld naar vakantiemodus. Relaxt, ontspannen, een leeg hoofd. Niets wat moet en weinig gepland in de agenda. En dus ook weinig inspiratie voor deze column. Toch maar over het mooie weer schrijven dan? Dat vond ik aanvankelijk een nogal saai onderwerp, maar aangezien we deze week pas de eerste echt zomerse week van dit jaar hebben, de eerste week waarin we een echt zomers vakantiegevoel hebben, vrees ik dat ik er toch niet omheen kan.
Vakantie hoeft voor mij persoonlijk geen synoniem te zijn met bakken en braden ergens op een zonovergoten strand. Ik kan me best amuseren bij twintig graden en af en toe een regenbui. Maar hoe zalig is het leven als we kunnen bakken en braden in onze eigen tuin. Buiten ontbijten onder een stralend blauwe hemel, onderweg overal fietsen, motoren en cabrio's tegenkomen. Zelf op de fiets springen (zonder regenjas) en heerlijk uitwaaien. Een terrasje doen en loom onderuitzakken in de terrasstoel. 's Avonds genieten van een ijsje met verse aardbeien. Kijken naar de luchtballonnen die voorbijkomen, of gaan kijken naar de luchtballonnen die opstijgen in Kelchterhoef. Mijn dochter ging het plonsbadje onveilig maken bij haar nichtje, terwijl mijn zoon een verjaardag ging vieren op een heus onderwaterwereldfeestje. Zalig om te zien hoe die joelende kinderen genoten van het geplons in het grote zwembad: compleet met op te duiken diamanten, strandballen en watergeweren. En natte buiken, ruggen en zwemkledij die opdrogen zonder dat je een handdoek nodig hebt.

Want hoe cynisch ik ook kan zijn over mensen die elk jaar naar het zuiden trekken, omdat ze anders niet het gevoel hebben dat ze vakantie hebben gehad, toch kan ik hen begrijpen. Na een koud en nat voorjaar en een tot nu erg erbarmelijke zomer, geniet ik met volle teugen van de warme zon op mijn huid. Ik dompel me onder in de vitamine D die de zon uitstraalt en voel hoe de zon me zalig ontspannen maakt. Als ik zin heb in een instant vakantiegevoel, fiets ik richting Molenheide of Hengelhoef, vakantiedorpen in ons eigen dorp, en ben meteen in dezelfde vakantiemodus als de mensen die daar logeren. Of we rijden naar de Plas, voor een strandgevoel bijna zoals aan zee. Nog steeds ben ik van mening dat niet het weer je vakantie bepaalt, maar eerlijk gezegd, met de zon is het zoveel makkelijker om in vakantiestemming te belanden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten