Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

vrijdag 11 november 2016

Column 58: BV gespot

Het hemelvaartweekend was een zalig weekend. Dat zal iedereen wel met me eens zijn. Na een lange, natte winter werd het eindelijk heerlijk warm en zonnig weer. Tijd voor veel eerste keren dus: voor de eerste keer een zomers gevoel in 2016, een eerste ijsje bij de Sonnishoeve, gecombineerd met een bezoekje aan de schapenstallen om de lammetjes te bewonderen, met de fiets naar Rossi voor een eerste ijsje aan dat adres, een eerste terrasje in korte mouwen, ...
Maar zoals vaak was er tijdens dit weekend ook weer een evenement gepland in onze gemeente. Het was namelijk koers. Ik moet zeggen dat ik evenveel van koers ken als van automechanica (niets dus), maar het was wederom zalig zomers weer op zondag. Ideaal dus om met het hele gezin even een kijkje te gaan nemen aan het parcours. En er was een extra reden om even de sfeer op te snuiven bij de koers. Er zouden namelijk enkele BV's deelnemen aan deze wielerwedstrijd, meer bepaald Maarten Wijnants (wieler-BV en tevens Bekende Helchterenaar), Sep Vanmarcke en überwieler-BV Tom Boonen. Zoals ik al zei, ken ik helemaal niets van wielrennen. Ik begrijp geen snars van dat hele gedoe met demarreren, uit de wind rijden en andere wielerstrategie, maar Tom Boonen ken ik wel. En de kinderen kennen hem ook. Ze wilden hem dus wel eens gaan spotten tijdens de koers.
Op zondagnamiddag sprongen we dus met het hele gezin op de fiets, om tweeënhalve kilometer alweer af te stappen naast het wedstrijdparcours. Al snel zoefden de kopgroep en daarna ook het peloton ons voorbij. Onze ogen waren net snel genoeg om de BV te spotten. Tom Boonen was erbij. Het zal wellicht een grote hulp geweest zijn dat we al vermoedden dat hij ergens vooraan reed, want voor je goed en wel besefte dat de renners eraan kwamen, waren ze alweer gepasseerd. Aangezien Tom Boonen ook de enige renner was van wie ik echt wist hoe hij eruit zag, was het ook niet moeilijk dat hij de enige was die ik herkende.

Het voordeel van een wielerwedstrijd met rondes (16 in totaal), is dat je de renners heel wat keren kan zien passeren als je af en toe wat rondwandelt. Tom Boonen werd dus meerdere keren gespot. Na een bezoekje aan de 'crèmecar' voor een verfrissend ijsje (nog maar ééntje erbij deze week) en nog wat meer renners te spotten, was de behoefte van de kinderen om wielrenners te spotten meer dan voldaan. Na zes rondes bestegen we dus weer onze eigen fietsen om rustig huiswaarts te bollen. Voor wie de zin om renners te spotten nog niet voldaan is, ook in het pinksterweekend is er een koers in onze gemeente. Of er BV's te spotten zijn, weet ik niet, maar er is wel een 'fun race' en een 'retrokoers', dus het zal wellicht ook op pinksterzaterdag weer de moeite zijn om een kijkje te gaan nemen. Of om zelf deel te nemen, al zal ik dát wel aan me laten voorbijgaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten