Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

woensdag 30 april 2014

Column 7: Terrasjesweer

Wie de laatste weken nog niet op een terrasje heeft vertoefd, verbleef wellicht op de Noordpool of in een ander ver buitenland. Want ons eigen Houthalen-Helchteren baadde de afgelopen weken in een heerlijk lentezonnetje. Horeca-uitbaters in Houthalen, Helchteren en omstreken haalden de terrasstoelen, die voor de winter ergens in een ver magazijn opgeborgen waren, weer  naar buiten en de terrasjes schoten uit de grond als paddenstoelen in een herfstig bos. Fietsen werden van stal gehaald en zowel gewone als elektrische fietsers maakten de fietspaden onveilig, om onderweg uiteraard te stoppen voor een verkwikkend drankje op een zonovergoten terras. Of voor een ijsje, want ook de ijsjesdraaiers openden hun deuren vroeger dan de voorziene paasvakantie met dit heerlijke weer. Met het inzetten van de zomertijd en dus langere dagen,  stegen er de afgelopen weken zelfs al heteluchtballonnen op in Kelchterhoef, een fenomeen dat meestal gereserveerd is voor de zomerse maanden. Als er zo'n ballon over ons huis zweeft en we het hete gas in de buik van de ballon horen blazen, heb ik in ieder geval het gevoel dat het zomer is.
Vorig jaar rond deze tijd werden we zelfs nog getrakteerd op een late sneeuwbui. De temperaturen waren toen nog dichter bij het vriespunt dan dat ze deze winter ooit waren. Dit jaar sloeg de winter ons land immers over en deed de lente al erg vroeg zijn intrede. Geen kat die ik erover hoorde klagen, gelukkig...
Maandagavond bracht ik mijn zoontje naar de voetbaltraining bij Houthalen VV en de lucht leek wel zomer te ademen in plaats van lente. Alle kinderen trainden in short en T-shirt en hadden het aangenaam warm. En dan, enkele uren later, als kers op de taart, eindigde deze zalig zomerse periode zoals dat ook in de zomer gebeurt: met een kletterend onweer en veel regen.

Dinsdag hadden we dan onze jas weer nodig, maar ook daarover zullen we nu maar niet klagen, zeker...?

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 11 april 2014.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten