Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

dinsdag 22 april 2014

Column 5: De noord-zuidverbinding

Moet er echt nog een column verspild worden aan een onderwerp waarover de laatste decennia wellicht al kilometers papier gevuld zijn?
Misschien niet, misschien wel.
Talloze documenten, wetenschappelijke onderzoeken, mobiliteitsstudies, ministerrapporten, nota's, krantenartikels, ... en noem maar op, verschenen al.
Want al tientallen jaren breken mensen zich het hoofd over hoe die verbinding tussen het noorden en het zuiden van onze provincie tot stand gebracht kan worden. En die verbinding wil er maar niet komen.
Hoe is het mogelijk dat de politici er niet in slagen om de knoop door te hakken? Is onze provincie te 'arm', financieel te weinig interessant om er eindelijk eens werk van te maken? Of zijn er andere politieke spelletjes die het verstand van de gewone burger te boven gaan? Of zijn wij als Limburgers gewoon te rustig, te 'goed op ons gemak' om eindelijk eens een oplossing af te dwingen?
Studie na studie vergelijkt de optie van de omleidingsweg met die van de tunnels. Voor- en nadelen worden tegen elkaar afgewogen, beslissingen worden genomen en vervolgens weer afgevoerd. En hoewel de omleidingsweg keer op keer verworpen wordt door de Raad van State, blijft de Vlaamse regering er toch hardnekkig aan vasthouden, zoals we vorige week weer in de krant konden lezen in een zoveelste artikel over het heikele punt.
Toegegeven, ik ben vooringenomen. Als inwoner van Lillo, en dus één van de 'slachtoffers' als de omleidingsweg er ook werkelijk zou komen, vind ik de optie 'tunnels' natuurlijk een veel beter idee. De baan Hasselt - Eindhoven is al druk, dus maakt het dan iets uit als het verkeer daar blijft, maar op een andere manier verdeeld wordt? Maar ik weet natuurlijk ook wel dat de zaak niet zo eenvoudig is. Ook de bewoners en handelaars langs die baan hebben argumenten te over om de aanleg van tunnels te ontmoedigen.

Maar worden wij niet regelmatig verplicht om te stemmen voor politici die deze zaken voor ons, burgers, zouden moeten oplossen? Politici die de beste oplossing zouden moeten zoeken voor ons, en niet voor hen? Want de verbinding tussen het noorden en zuiden van onze provincie is voor velen immers een reëel probleem, en geen spelletje...

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 14/03/2014.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten