Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

woensdag 7 juni 2017

Paaskou

Na een heerlijk weekje Toscaanse zon viel het nogal tegen om weer voet op Belgische bodem te zetten. Want hoewel het thuisfront had laten weten dat het ook in ons landje heerlijk warm was in het middelste weekend van de paasvakantie, was daar niets meer van te merken aan het begin van de tweede vakantieweek. Na een hele week in trui of zelfs short en T-shirt, haalde ik snel mijn winterjas weer uit de kast.
De hoop was gevestigd op het paasweekend, want ook de klokken uit Rome zijn meer zuiderse temperaturen gewoon en hoe koudebestendig de paashaas is, weet ik niet. Maar helaas, voor paaszondag werd er in onheilspellende weerberichten zelfs gewag gemaakt van mogelijke sneeuw. Dat bleek dan al bij al toch nogal mee te vallen. Bij ons konden de klokken en de paashaas in ieder geval hun werk doen zonder nat te worden. Eieren rapen gebeurde wel met winterjas, maar beter dat dan met een regenjas.
Al enkele jaren zorgt de middenstand van Lillo bij Pasen voor kermis. Ons kerkpleintje wordt dan ingepalmd door een aantal kermiskramen. Heel veel moet je je er niet bij voorstellen, want je kan het aantal kramen op één hand tellen, maar toch vinden de kinderen het altijd een hele belevenis om te voet naar de kermis te gaan. Want dat kan echt maar één keer per jaar. En aangezien er nog een paasmenu op het programma stond, besloten we om al onmiddellijk bij de opening van de kermis naar daar te gaan. Volgens ons gemeentelijk infoblad zou dat om 14u al zijn, dus trokken we met de hele familie richting kerkplein rond dat uur. Maar daar kwamen we letterlijk van een koude kermis terug. De kramen waren nog allemaal gesloten en er was nog geen kat te bespeuren. De frietkraamuitbater had zich intussen wel buiten zijn kraam gewaagd en wist ons te vertellen dat de kermis pas om 15u opende. Wij waren duidelijk vreemde, veel te vroege vogels. Het werd dus toch nog eerst het paasmenu en kermis om de avond af te sluiten. En dan op paasmaandag in de namiddag toch ook nog even naar de kermis. Want het is toch maar eenmaal per jaar kermis in Lillo.

En na een koud paasweekend kwam alsnog de voorspelde sneeuw. Dinsdag werd ik onderweg van het werk naar huis getrakteerd op een regenbui vermengd met smeltende sneeuw. Gelukkig zat ik warm en droog in de auto, en waren de klokken alweer teruggekeerd naar Rome…

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 21/04/2017.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten