Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

woensdag 7 juni 2017

Op kippenjacht

Het begon op woensdagnamiddag. De kinderen van een paar huizen verderop kwamen aanbellen om te vragen of we een kip gezien hadden. Want bij hen was er eentje ontsnapt. Ik vermoedde al dat het me wel zou opgevallen zijn als er een kip door onze achtertuin paradeerde, maar de kinderen trokken in snel tempo een spurtje naar onze kippenren, om te zien of er misschien een onbekende kip het terrein had betreden. Maar onze kippen bleken nog gezellig met hun tweetjes (en het dwergkonijn) in hun ren te verblijven. We moesten de kinderen dus teleurstellen. De dametjes trokken dan maar verder naar de andere buren met dezelfde vraag. Op donderdag en vrijdag wist mijn dochter te vertellen dat de kip nog steeds niet opgedoken was. Maar zaterdagavond keerde het lot dan. Mijn zoon ging met oma mee eieren rapen bij mijn broer, die er een weekendje tussenuit was. En wat bespeurde hij? Een kip die als een kip zonder kop rond de kippenren rende, wellicht in een vruchteloze poging om nieuwe vriendjes te maken met de kippen in de ren. Plichtsbewust als hij is, trok mijn zoon opnieuw een spurtje. Dit keer naar het huis van de vermiste kip, om de meisjes in te lichten dat hun kip terecht was. De grote middelen werden ingezet. Een auto in de inrit, een grote kartonnen doos en buurman en –vrouw om de kip te vangen. De kip had evenwel de vrijheid geproefd en slaagde er zelfs nog in te ontsnappen naar de nabijgelegen parkeerplaats van de lagere school. Maar met vereende krachten wisten ze de kip in het nauw te drijven en uiteindelijk was het oma die erin slaagde de kip te vatten. En zo kwam het dat de vermiste kip na een halve week weer in haar eigen ren belandde.
Dat bleek echter niet het enige loslopende dier die dag in Lillo. Wat later op de dag stond ik bij mijn ouders in de veranda en plots dook er een bruin gevaarte op op straat. Eerst konden mijn hersenen niet echt plaatsen wat ze zagen: was het een hond, was het een pony? Maar het bleek een wild hert te zijn. Blijkbaar is dit het seizoen waarin jonge herten door hun moeder de wijde wereld ingestuurd worden en dan zijn de jonge herten soms even het noorden kwijt. Vroeger zagen we regelmatig herten bij ons, die zich uit het bos en wat dichter bij de huizen hadden gewaagd. Maar de laatste decennia zijn alle bouwplaatsen voor het bos gevuld met huizen, waardoor de herten netjes in het bos blijven. Meestal toch. Dit exemplaar was nu toch even de weg kwijtgeraakt. Gelukkig ontdekte het al snel tussen de huizen één openliggende bouwplaats, waarlangs het weer in het bos verdween. Toch bleek het ook daar nog niet echt op zijn plek, want later op de avond, bij het invallen van de schemering, zag mijn moeder het nog eens langskomen, terug naar waar het vandaan kwam. Wellicht had het gemerkt dat het gras aan de andere kant toch niet groener was…

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 12 mei 2017.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten