Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

dinsdag 16 oktober 2018

't Is weer voorbij die mooie zomer...


Officieel is het nog niet zo ver, natuurlijk. Maar toch, als eens die grote vakantie erop zit, lijkt het einde van de zomer toch ook wel in zicht. De dagen zijn al een uurtje korter dan toen die lange zomervakantie begon. De temperaturen zijn wat gematigder en je moet ’s avonds al eens een jasje bij aantrekken. De zomer van 2018 zullen we echter niet snel vergeten: voor mij is het alleszins de droogste zomer met de meeste warme dagen uit mijn leven. Qua vakantiegevoel kan zo’n zomer wel tellen. Als onze interne batterijen ook opladen op zonlicht, zal het energieniveau bij de meesten wel erg hoog liggen nu. En de hoeveelheid vitamine D zal ook wel aangevuld zijn, hopelijk genoeg om de donkere winterdagen die er aankomen door te komen.
Maandag is het de eerste schooldag en dan gaat het gewone leven weer zijn gang. Voor veel ouders en kinderen zal de structuur die dat met zich meebrengt weer welkom zijn na zoveel vrije dagen. Hoewel onze kinderen met volle teugen van de vakantie genoten hebben, merk ik dat ze stilaan een beetje verloren beginnen te lopen in al die vrijheid. Woensdag mochten ze al eens op verkenning op school, zo’n beetje een preview voor het nieuwe schooljaar. Eens gaan kijken wie de nieuwe juf zou zijn en bij welke kinderen ze in de klas zouden zitten. En de kinderen keken ernaar uit. Een week vooraf al keken ze op de kalender om te zien wanneer ze nu weer eens naar school konden gaan. Ik maak me geen illusies. Over enkele schooljaren zijn ze oud genoeg om die eindeloze zomervakantie nog steeds te kort te vinden. En dan zal die 1 september nog veel te snel dichtbij komen. En dan zal er niet meer reikhalzend uitgekeken worden naar die nieuwe leerkracht(en) en klasgenoten. Dan zullen ze vooral veel mopperen over het studeren en de taken en het niet meer kunnen uitslapen. Maar voor nu vind ik het toch leuk dat ze nog naar die eerste schooldag uitkijken. Naar de vriendjes, de juf, een nieuw lokaal en nieuwe boeken. Het zou fijn zijn als dat voor iedereen zo was. Voor de kleutertjes die voor de eerste keer door die grote schoolpoort moeten wandelen, voor alle lagereschoolkinderen, en ook voor de tieners, die nu misschien voor de eerste keer naar de ‘grote school’ gaan, naar dat middelbaar waar ze ineens weer van de oudsten veranderen in de allerjongsten. En natuurlijk ook voor alle leerkrachten die vanaf 3 september weer heel wat kinderen van heel klein tot heel groot onder hun hoede nemen. Ik wens jullie allemaal een fijne eerste schooldag!

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 31 augustus 2018.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten