Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

zondag 22 oktober 2017

Lopen geblazen

Het is al eeuwen geleden dat ik het zelf nog gedaan heb. Lang geleden, toen we op school tijdens de LO-les gedwongen werden tot afbeulende taken als beep- en coopertest, waagde ik me er zelfs na de uren nog aan. Dan ging ik met mijn nicht joggen, een rondje rond de blok, of twee. De laatste keer dat ik nog eens deftig gejogd heb, is intussen al bijna twintig jaar geleden, denk ik. Ik kwam geradbraakt terug van een toertje joggen en besliste toen dat lopen niet mijn ding is. Wandelen wel, fietsen nog meer. En ik heb de indruk dat beide sneller vooruitgaan dan joggen. Maar intussen ben ik al zo oud dat ik de ‘loopfakkel’ kan doorgeven aan mijn kinderen.
Eind september worden overal te lande veldlopen georganiseerd voor de leerlingen van de basisscholen en vaak zelfs nog voor de eerste graad van de secundaire scholen. Ook door de sportdienst van Houthalen-Helchteren wordt een grote veldloop georganiseerd aan De Plas, waar de leerlingen van de basisscholen hun looptalent kunnen tonen. En de snelste kinderen staan op de gemeentelijke website te schitteren met hun welverdiende medaille. De laatste donderdag van september moesten ook onze kinderen hun beste beentje voorzetten tijdens de veldloop van Lillo’s Klavertje. Om de competitiedruk wat te verkleinen en er een gezellig schoolevenement van te maken, neemt de school niet deel aan de gemeentelijke veldloop. In de plaats herdopen ze het  graspleintje tot piste en de jongens en meisjes van de verschillende klassen mogen om beurt hun looptalent tonen. De leerkrachten lopen ook mee en nemen de leerlingen op sleeptouw van wie de energie opgebruikt is voor de rondjes uitgelopen zijn.

Een week vooraf keken onze kinderen al uit naar het geplande evenement. Toevallig was ik dit jaar vrij op de dag van de veldloop en ik werd dus uitdrukkelijk aangemoedigd door de kinderen om voor hen te komen supporteren. Ze waren me net te snel af, want om mijn dochter te zien lopen, was ik al te laat. Maar voor mijn petekind en mijn zoon heb ik extra hard gesupporterd. En de zoon, die liep voor zijn leven. Hij is toch wel een klein beetje competitief ingesteld (dat heeft hij wellicht van geen vreemden). Hij liep en liep en eindigde uitgeput maar uitermate tevreden op een vierde plaats (van de jongens van zijn jaar, welteverstaan). Maar als niet zo sportieve mama was ik toch apetrots op zijn prestatie. Even later kwam de dochter, die na haar sportieve inspanning door de juf al getrakteerd was op een koek en een flesje water, en ook zij kwam blinkend van trots vertellen dat zij op de zevende plaats eindigde. En mama blonk fier mee. Temeer omdat ik mijn kuiten al voelde branden in hun plaats. En omdat ik me, wellicht terecht, afvroeg of ik de rondjes nog zou kunnen lopen zonder even adempauze te nemen. Ik vrees ervoor…

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 13 oktober 2017.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten