Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

zaterdag 2 juni 2018

Kermis, koers en communie


Het eerste weekend van mei was een waar feestweekend in onze gemeente. Een beetje jammer bijna dat er zoveel tegelijk gebeurde. In Houthalen-Centrum streek één van de eerste dagen van mei de kermis neer. De kermis baadde het hele weekend onder een stralende zon en eindigde maandagavond met een avondmarkt. Gezien het heerlijke weer besloten we om met het hele gezin op de fiets te springen om eens over de markt te struinen en met de kinderen een bezoekje aan de kermis te brengen. We waren duidelijk niet de enigen die dat idee hadden. Je kon over de koppen lopen tussen de marktkramen en de terrasjes zaten stampvol. Maar het was gezellig. Dat moet gezegd. Mede dankzij het fantastische weer, uiteraard.
Ook elders in de gemeente was er reden tot feesten. Voor het eerst vond de Trofee Maarten Wynants een heel weekend plaats: twee dagen koers. Op zaterdag had ik werkverplichtingen en op zondag mocht ik naar het communiefeest van mijn petekindje, dus van de koers heb ik dit jaar jammer genoeg niet veel meegekregen, behalve de omleiding dan… Ik moest zowel zaterdag als zondag het parcours passeren, dus twee dagen koers betekende voor mij dit jaar ook twee keer omleiding, zonder de koers te zien. Mijn man en de kinderen gingen er wel heen op zaterdag. Ze supporterden voor de juniores, keken naar de gentlemanskoers en keerden na de start van de inwonerskoers huiswaarts. En ze sponsorden tussendoor de lokale horeca. De kinderen gingen helemaal op in het hele koersgebeuren.
Op zondag kregen we van de koers ook niet meer mee dan de omleiding, aangezien mijn petekindje zondag haar eerste communie deed. Op het middaguur zakte pastoor André af naar ons kleine Lillo om de mis voor te gaan. Zoals gewoonlijk deed hij dat met veel schwung. Ook van de familieleden werd op zijn minst een kleine inbreng verwacht in de viering. En als het publiek wat al te passief overkwam, zorgde pastoor André wel dat daar verandering in kwam. Daardoor en door het vele voorbereidingswerk van de juffen, mochten wij naar een mooie viering kijken. En de communicantjes straalden op de dag waarnaar ze zo lang hadden uitgekeken. Heerlijk toch om die kinderen met volle teugen te zien genieten van de liedjes, tekstjes en toneeltjes waarop ze al die weken geoefend hadden. De fierheid droop van hun gezichtjes.
Aan zowel de koers als de communie gingen ongetwijfeld vele weken (zoniet maanden) voorbereiding vooraf en op een zucht was het weer voorbij. Maar de mooie herinneringen gaan nog lang mee.

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 11 mei 2018.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten