Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

zondag 27 december 2015

Column 49: everzwijnalarm

Vroeger, toen ik nog een kind was, kon je in het Wild- en wandelpark van Molenheide gaan wandelen en een tussenstop maken aan de boskantine. Voor of na het nuttigen van een (warm) drankje kon je dan de everzwijnen trakteren op wat oud brood. Er circuleerden dan vaak wilde verhalen over wat er zou gebeuren als zo'n 'wild varken' zou kunnen ontsnappen. Want zo'n grote beer zou met zijn slagtanden in één keer je been of je arm eraf kunnen hakken en de zeugen zouden ook allerminst vriendelijk zijn, vooral als ze biggen hebben. Maar iedereen wist dat de kans dat je zo'n beest in onze Limburgse bossen in levenden lijve zou tegenkomen, nagenoeg nihil was.
Een kleine dertig jaar later is de toestand echter helemaal anders. Van de 'wilde varkens' die in het Wild- en wandelpark achter de draad zitten, is niemand nog bang. Want dat zijn de tamme exemplaren. De wilde, die vind je nu in de everzwijnenjungle die onze Limburgse bossen geworden zijn. Overal vind je plekken met omgewroete aarde, waar de varkens hun neus in de aarde gedrukt hebben op zoek naar iets lekkers. Twee jaar geleden al zag ik op een avondlijke autorit 3 exemplaren voor de auto door de weg oversteken en mensen die dicht aan het bos wonen, krijgen in hun tuin al jaren nachtelijke bezoekjes van de bruine beesten.
Twee weken geleden reed ik, op weg naar het werk, over de brug richting Helchteren, toen ik een politiewagen met flikkerlichten op het fietspad zag staan. Eerst dacht ik nog dat er een fietser was omgereden, maar dan zag ik iets levenloos in de vangrails liggen. Voor een hond was het te groot, dus dacht ik aan een hert, maar al snel bleek het gedrocht een dood everzwijn te zijn. Een everzwijn dat wellicht tijdens zijn nachtelijke uitje werd aangereden.

Intussen zijn de zwijnen echter al zo brutaal dat ze niet alleen meer 's nachts en in de buurt van bossen ronddwalen. Eind november werden er twee gesignaleerd in de buurt van het NAC. In de krant prijkte een foto van een everzwijn dat met de neus in de lucht poseerde voor één van de huisjes tegenover het NAC. Uiteindelijk werden de brutale rekels doodgeschoten door boswachters. En dat zorgde op zijn beurt voor heel wat ophef, want het Natuurhulpcentrum was al opgetrommeld om de arme beestjes levend te komen vangen. En hoewel ik niets heb tegen everzwijnen, als je ze op klaarlichte dag tussen de huizen tegenkomt, dan vind ik dat toch iets van het goede teveel.

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 11/12/2015.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten