Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

zondag 6 december 2015

Column 47: Herfstwandeling

Hoewel ik het een vervelend bijverschijnsel vind van de herfst dat het seizoen voorafgaat aan de winter (niet meteen mijn favoriete seizoen), vind ik de herfst eigenlijk toch wel een fijne periode. Tenminste als het zo'n herfst is als die waar we dit jaar op getrakteerd worden: een heerlijk warme nazomer met veel kans om door een dik tapijt van herfstbladeren te struinen. En een warme choco of een cappuccino te nuttigen op het terras buiten in plaats van naast een warme kachel binnen.
Tijdens de herfstvakantie hebben mijn kinderen en ik dus gretig gebruik gemaakt van het zachte weer om de bossen in onze gemeente te verkennen. We maakten het bos vlakbij ons huis onveilig en namen een latte macchiato-pauze in één van de Italiaanse cafeetjes aan de andere kant van het bos. De kinderen waren nog niet moe genoeg van het wandelen en brachten hun pauze al springend door, op een trampoline die - om in de sfeer te blijven - ook bedekt was met herfstbladeren.
Ook gingen we naar Hengelhoef, waar een al even dik bladertapijt de bospaden kleurde. Hadden we nog meer tijd gehad, dan hadden we nog heel wat meer bossen tot onze beschikking: Molenheide, Ten Haagdoornheide, Kelchterhoef, ... Keuze te over als je de wandelschoenen wil aantrekken.
De eikels lagen intussen gelukkig ongeveer allemaal verspreid tussen het bladerdek op de grond. Want enkele weken geleden was het nog aan de gevaarlijke kant in de eikenbossen. Met enige regelmaat werd je getorpedeerd door vallende eikels. In de auto zorgde dat zelfs voor schrikbarende knallen. Nog een iets minder leuk bijverschijnsel van de herfst dus.

Nog een ander bijverschijnsel van de herfst is dat er dan veel te verzamelen valt. En mijn kinderen verzamelen nogal graag. Dus na een boswandeling komen ze steevast thuis met een hele collectie herfstbladeren, eikels, kastanjes (tamme of wilde, dat maakt niet uit) en ander herfstig goed. En die verzamelstukken duiken dan te pas en te onpas op in en rond mijn huis. Op de tuintafel, tussen het speelgoed, in de boekentas, in de jaszakken, of de broekzakken, of in mijn wasmachine als ze te ver verdwaald waren in een broek- of jaszak... Maar ik kan het hen moeilijk verwijten. Want zo door een herfstig bos dwalen en zoeken naar de geschenkjes die de natuur daar gelegd heeft, dat is voor kinderen een ware schattenjacht.

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 13/11/2015.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten