Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

dinsdag 27 mei 2014

Column 10: Persbericht

Vorige week kreeg  ik een persbericht in mijn mailbox. Eentje met de titel 'Perstekst SENSATIO festival 23-24-25 mei'. Ik heb nog nooit een persbericht in mijn mailbox gehad. Ik had er wel al eens eentje verstuurd, namelijk voor de presentatie van mijn debuutroman. Dat was vorig jaar rond deze tijd. Maar zelf had ik nog nooit een persbericht ontvangen. Nieuwsgierig was ik dus onmiddellijk, en - toegegeven - ook wel wat gevleid. Ik voelde me nota bene heel even een 'echte journalist'. In mijn rol van nieuwsgierige journalist begon ik dus te lezen, zeker omdat het om een festival in onze gemeente bleek te gaan. Want wat in onze gemeente gebeurt, dat wil ik steunen.
Hoewel ik moet toegeven dat ik dit weekend ook erg gevloekt heb op een activiteit die in onze gemeente plaatsvond. Het was namelijk koers. Nu ben ik ook al wel eens de koersende sportievelingen gaan aanmoedigen, dus tegen de koers op zich heb ik niets. Maar als voor die koers de weg tussen Lillo en Helchteren wordt afgesloten én als voor die koers op hetzelfde moment ook de weg tussen Lillo en Houthalen-Centrum wordt afgesloten én ik net op die dag van Lillo naar Bocholt moet voor mijn werk, dan verdwijnt mijn goede humeur toch een beetje. Vooral omdat ik dus via Zolder naar Houthalen-Centrum en zo richting de kazerne van Helchteren moest (wat volgens mijn kilometerteller een omleiding van ruim tien kilometer (!) was). Ik vermoed trouwens dat ook u misschien gevloekt heeft, want ik zag dat ik niet de enige was die de omleiding moest volgen...
Maar, mijn persbericht dus. Over het SENSATIO festival. Het bleek te gaan om een driedaags festival dat draait rond community art oftewel gemeenschapskunst. Het openingsfeest is gebaseerd op een oude Keltische traditie: het meiboomfeest. Als anglofiel was mijn interesse natuurlijk onmiddellijk gewekt. Ik las dus verder. Het festival vindt plaats  op 7 locaties in de buurt van 'De Goei Wei' (in de 'Far West' van onze gemeente: de Meulenberg) en wil een combinatie zijn van natuur en kunst.
De bezielers van het project startten in het najaar van 2013 en slaagden erin meer dan honderd vrijwillige kunstliefhebbers en 7 podiumkunstgroepen te strikken om het festival op poten te zetten. En ik vermoed dat het resultaat gezien mag worden: op de affiche staan een humorvarietéshow, maar er zijn ook kunstenaars, flamenco-danseres Samina Carremans treedt op, op zaterdag is er een 'kunstzinnige' wandeling met kunstwerken en 'ZINshops', maar ook met theater en muziek, en op zondag is er afsluitend een intercultureel feest.

Dit festival dat zichzelf zinnenprikkelend noemt, heeft in ieder geval mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Op naar De Goei Wei dus dit weekend!

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 23 mei 2014.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten