Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

zondag 7 januari 2018

Oud jaar, nieuw jaar

Dit jaar hadden we het geluk dat we met het hele gezin de benen ergens anders onder tafel konden schuiven bij oudejaar. Het werd dus een rustige 31 december. Met nog heel wat extra calorieën van de kerstdagen op zak en ook nog heel wat in het vooruitzicht met oudejaar en nieuwjaar, leek het me wel een goed idee om wat calorieën te verbranden met een fikse wandeling. We trokken naar Hengelhoef en parkeerden aan het bezoekerscentrum. Om de kinderen ook wat te gunnen, besloten we door de Hengelhoefse bossen naar het zwembadcomplex te wandelen, om hen daar wat te laten spelen in de ‘apenkooi’, zoals zij de binnenspeeltuin daar noemen. Aanvankelijk werd het wandelen op gemor onthaald, maar toen ze wisten dat ze even ‘de aap mochten uithangen’, besloten ze de verplichte wandeling er dan maar bij te nemen. Dus klosten we door de modderige bossen. Op sommige plaatsen misten we heel erg onze rubberen laarzen en moesten we hele evenwichtsoefeningen uithalen om de modder te overbruggen. Gelukkig bleef iedereen overeind en moest ik oudejaarsavond niet vullen met het wassen van modderkleding.
Dat het later op de dag oudejaar zou zijn, konden we ook tijdens onze wandeling niet vergeten. Het leek wel of we in jachtgebied verzeild geraakt waren. Overal vlogen de bommetjes, voetzoekers en ander knallend vuurwerkachtig gedoe ons om de oren. Een aantal jongeren had zelfs een brugje gevonden, dat volgens mij nog een overblijfsel is van de vroegere speeltuin, die wij als kind wel eens bezochten in Hengelhoef. De jongeren hadden het fenomeen van de echo ontdekt en slaagden erin het lawaai van hun bommetjes nog eens te verdubbelen door ze onder het brugje te laten ontploffen. Hoewel het afsteken van vuurwerk en aanverwanten nog steeds een hachelijke onderneming is, zoals we weer hoorden in het nieuws, met een heel aantal ernstige ongelukken met vuurwerk, toch laten weinig mensen zich erdoor afschrikken. Met de overgang van het oude naar het nieuwe jaar knalden weer in alle windrichtingen vuurwerkpijlen de lucht in. En wie nog wat over had, liet het op nieuwjaarsdag nog een keer knallen. 

En zo hebben we het nieuwe jaar alweer ingezet. De feestperiode is voorbij, de cadeautjes onder de kerstboom zijn allemaal uitgepakt en iedereen kan stilaan beginnen aan één of ander goed voornemen. Feestcalorieën kwijtraken met een fikse wandeling bijvoorbeeld. Maar allemaal kregen we weer hetzelfde grote geschenk, zoals één van mijn kinderen zei in de nieuwjaarsbrief: we krijgen weer, helemaal gratis en voor niks, 365 dagen cadeau. Gelukkig nieuwjaar!

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 05/01/2018.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten