Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

zondag 19 februari 2017

Column 75: Opgepast voor de flits

Wie dezer dagen passeert op de baan Hasselt - Eindhoven weze gewaarschuwd. De politie was immers zo vriendelijk om aan de krant te laten weten dat de flitspalen op dit traject weer werkzaam zijn. Niet dat ik wist dat de camera's niet meer werkten, maar het zou uiteraard vrij bizar zijn als ze dat nieuws aan de grote klok zouden hangen. De detectielussen waren blijkbaar stuk en zijn nu weer gerepareerd. De politie kon dus het heuglijke nieuws melden dat alle camera's weer doen wat ze moeten doen: flitsen. Tien stuks in totaal. Tien kansen om een gepeperd briefje met de groeten van politie MidLim in je brievenbus te ontvangen. Vorige week nog waren wij de gelukkige (ahum) winnaars van een dergelijk vriendelijk briefje in onze brievenbus. De foto van onze nummerplaat werd nog gemaakt vooraleer de flitspalen weer actief werden, maar niet op de baan Hasselt - Eindhoven. De camera stond dit keer opgesteld op een andere plaats die zeer populair is bij onze vrienden van de politie, namelijk op de Guldensporenlaan, richting Lillo. En we weten natuurlijk allemaal dat we daar netjes 50 km/h moeten rijden, maar op het einde, waar nauwelijks nog huizen staan, is de verleiding groot om dat gaspedaal toch net iets verder in te duwen. En dat had de camera gezien, dus.
Ook op de baan Hasselt - Eindhoven staan de flitspalen strategisch opgesteld. Voor zover ik weet zijn er twee die enkel de snelheid meten. En die staan, jawel, net in een helling naar beneden, waar het dus ook oppassen geblazen is. Op tijd op de rem gaan staan is de boodschap. Gelukkig is dat een plaats waar ik maar zelden voorbijkom. Ook aan alle vier de grote kruispunten van deze baan op onze gemeentegrond staan de vierkante camerabakjes te blinken. Of deze camera's enkel roodlichtrijders registreren of ook de hardrijders op foto vastleggen, is niet helemaal duidelijk, maar ik neem toch maar altijd het zekere voor het onzekere. Hoewel ik toch vaak mijn twijfels heb of er tijdens het spitsuur hardrijders gespot kunnen worden. Als ik voor of na het werk in Helchteren aan de rode lichten toekijk hoe het verkeer zich verplaatst richting Hasselt of richting Hechtel, dan kruipt dat verkeer meestal aan een slakkengangetje vooruit. Ik denk dat de meeste auto's nog door een schildpad ingehaald zouden worden.

Maar goed, we zijn dus gewaarschuwd. Extra aandacht is geboden bij het voorbijrijden van de camera's. Hoewel ik mij eigenlijk meestal toch netjes aan de gevraagde snelheid houd. En word ingehaald door auto's die me voorbijzoeven zodat ik lijk stil te staan. Soms vraag ik me toch af hoeveel gepeperde briefjes zij in hun brievenbus ontvangen. 

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 3 februari 2017.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten