Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

zondag 19 februari 2017

Column 74: Adieu kerstversiering

We zitten in hartje winter. Daar is geen twijfel over mogelijk. De laatste zaterdag van de kerstvakantie veranderden zowel ons terras als onze straat in iets wat nog het meest deed denken aan een schaatsbaan. Eerst een laagje sneeuw en daarop een laag ijs. Spiegelglad. Ik had de kinderen beloofd om in de namiddag met sneeuwballen te gooien en een sneeuwman te maken, maar daar was geen sprake meer van eens het begon te ijzelen. De regendruppels vroren aan al bijna voor ze de grond raakten en toverden het sneeuwtapijt om in een gladde spiegel. Er was geen sneeuwvlokje meer uit los te peuteren.
Die laatste zaterdag van de vakantie was net de dag na Driekoningen. En meestal laat ik mijn kerstboom (en bijhorende kerstversiering) staan tot Driekoningen, of tot de dag erna. Want er is ergens een ongeschreven wet die zegt dat je de kerstboom pas na het vertrek van Sinterklaas mag zetten en dat hij bij Driekoningen weer afgebroken moet worden.  Aangezien Driekoningen dit jaar nog in de kerstvakantie viel en aangezien ik het wel gezellig vind als de boom er nog staat als er drie mini-koningen aan de deur staan met een draaiende ster en piepstemmetjes die om snoep of geld vragen (euh, zingen), besloot ik de boom nog een dagje te laten staan. Voor de zingende mini-koningen had ik het niet moeten doen, want die kwamen niet, maar dat kan je vooraf nooit weten, natuurlijk. Geen excuus meer om de boom zaterdag niet af te breken, dus. Maar dan kwam er zaterdag sneeuw, en toen was het toch ook wel gezellig om de boom bij dat winterse weer nog even te laten staan... Zondag was het landschap nog steeds winters wit en maandag moest ik weer gaan werken, dus bleef de boom nog steeds staan.
Blijkbaar ben ik trouwens niet de enige die de kerstboom nog na Driekoningen in de living had staan. Want vorige week verscheen er zelfs een artikel in de krant over kerstbomen die nog niet waren afgebroken en vaak nog weken tot zelfs maanden na Kerstmis deel van het interieur uitmaakten. Telkens ik langs de kerk van Lillo reed, werd ik ook weer een beetje gerustgesteld. Ook de gemeente had de kerstbomen nog niet weggehaald.

Maar vorig weekend moest het er dan toch van komen. De doos werd bovengehaald en samen met de kinderen werd bal voor bal uit de boom gehaald en in de doos gelegd. En de doos ging weer de kelder in, tot over een klein jaartje. Tot na het bezoek van Sinterklaas, want aan die stilzwijgende regel houd ik me wel...

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 20 januari 2017.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten