Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

zondag 26 juli 2015

Column 39: Kamperen

Als je in deze periode door bossen of langs open velden rijdt, kom je wellicht wel ergens een kamp tegen. Een groep tenten met de vlaggenmast van één of andere jeugdbeweging. Vorige week ontdekten wij zo'n kamp tegenover hoeve Sonnisheide. En het deed ons mijmeren over vervlogen tijden, want ooit brachten ook wij een deel van onze vakantie op die manier door. Gezellig toch, zo met de tent op vakantie. We besloten dat onze kinderen nu ook wel oud genoeg zijn om eens te gaan kamperen. We verzamelden tent, luchtmatrassen, slaapzakken en ander noodzakelijk goed om enkele dagen in een tent te overleven. Op een camping welteverstaan, zo basic als dat kamp in Sonnis, daar zijn we toch stilaan een beetje te oud voor, vrees ik. Een minimum aan sanitaire voorzieningen was toch wel een must bij de zoektocht naar een geschikte plek om ons tentje op te slaan.
Het werd een camping in de buurt van Dinant. We verlieten Houthalen onder een grijzig wolkendek, maar toen we in de Ardennen arriveerden, brak de zon door en ze teisterde ons met haar warme stralen terwijl we probeerden de juiste stokken op de juiste plaats in de tent te krijgen. Om niet al te veel energie te verspillen aan het oppompen van luchtmatrassen, hebben we vorig jaar een elektrisch pompje aangeschaft. Daarom kozen we voor de luxe van een campingplaats voor caravans, met stroomvoorziening. Eerste probleem: onze plaats was gedeeltelijk verhard waardoor het heel wat energie vergde om de haringen in de grond te krijgen. Gelukkig is mijn man van meer spieren voorzien dan ik. Tweede probleem: onze stekker paste niet op het campingstopcontact. Naar de receptie voor een tussenstuk dus. En zo raakte een kleine twee uur later onze primitieve hotelkamer toch klaar. Derde probleem: toen de kinderen zich omstreeks slaaptijd op de luchtmatrassen stortten, bleek er al eentje bijna plat te zijn. Ai. Met wat improvisatie en regelmatig lucht bijpompen haalden we toch de ochtend.

Twee nachten, drie dagen en een aantal akkefietjes later keerden we terug richting Houthalen. Niet alles verliep zoals gepland en onze ruggen waren blij terug op een echte matras te liggen. Maar toch was het zalig, zo slapen naast een kabbelend beekje en 's ochtends de tent openritsen en meteen met je voeten in het gras staan. En de kinderen vonden het geweldig.

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 24/07/2015.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten