Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

maandag 20 juli 2015

Column 38: Zomermodus

Nu juli officieel begonnen is, is ook alles meteen overgeschakeld naar zomermodus. Om te beginnen het weer. Want bij het ter perse gaan van mijn vorige column, sloeg het herfstige weer stilaan om in een tropische hittegolf. Ik vrees dat ik iets te hard geroepen had om zomers weer, want we kregen meteen de volle laag met temperaturen die recordhoogtes kietelden. Het tropische is intussen afgezwakt, maar het zomergevoel zit er nu bij iedereen wel in.
Ook de televisie staat in zomermodus: soaps eindigden hun seizoen op dramatische wijze en nu kunnen we - net zoals de afgelopen 15 jaar of zo - weer dagelijks genieten van de heruitzendingen van FC De kampioenen. Gelukkig was het weer tot nu toe te mooi om de avond voor de tv door te brengen, want net nu wij de afleveringen al zo vaak gezien hebben dat we de tekst bijna kunnen meebrullen, zijn de kinderen fan. En zo blijven ze op één de nodige kijkcijfers behalen...
Ook onze straat heeft de zomer weer op feestelijke wijze ingezet. Na de geslaagde start van vorig jaar, werd de nieuwe traditie van een straatbarbecue dit jaar verdergezet. Vorige vrijdag werd onze straat omgetoverd in een pop-upfeestzaal. De straat werd afgesloten en ingenomen door twee tenten en een reusachtig springkasteel in de vorm van een boot. Tot in de vroege uurtjes werd er gegeten, gedronken en gebabbeld.
En ook onze gemeente zet de zomer weer feestelijk in. Zoals de traditie het voorschrijft, vindt ook dit jaar weer het lachfestival plaats begin juli. Deze week was dus een met humor gekruide feestweek, met optredens allerhande verspreid over diverse locaties. Zoals werd aangekondigd in de brochure, is vrijdag 10 juli niet alleen de laatste dag van het evenement, maar ook de topdag met het straattheaterfestival. Wie houdt van carnavaleske toestanden, kan vanaf 19u terecht in het centrum van Houthalen voor de zomerparade: een optocht met vooral muziek- en dansgroepen die het straattheaterfestival met veel gevoel voor ritme openen. Daarna wordt heel het centrum van Houthalen één grote openlucht theaterzaal, met verschillende podia en talloze terrassen.

Wie nog niet in zomermodus verkeert, moet daar zeker een kijkje gaan nemen. Met o.a. Braziliaanse percussie, flamenco, Indische bollywooddans, Afrikaanse ritmes en Braziliaanse samba is een instant zomergevoel verzekerd!

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 10/07/2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten