Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

donderdag 2 juli 2015

Column 37: vakantie in zicht

Vorig jaar rond deze tijd keken we bij de buurman op het terras naar één of andere WK-match van de Rode Duivels. We hadden daarbij een zonnebril nodig en zelfs een luchtig T-shirt was nog te warm onder de parasol.
Dit jaar zijn mijn terrasstoelen nog nauwelijks gebruikt. Eén keer hadden we het geniale idee om de barbecue aan te steken, maar uiteindelijk werd het de grilplaat binnen onder de dampkap. Niets doet vermoeden dat over luttele dagen de zomervakantie van start gaat. Begin deze week heb ik me nog een nieuwe paraplu aangeschaft, omdat de oude het onder de regen en de wind begeven had. Laten we hopen dat het een late zomer en geen vroege herfst wordt...
Zondag, de eerste zomerdag, begon somber en nat, maar zondagnamiddag klaarde het dan toch even op en met een temperatuur van ongeveer 23 graden voelde het zelfs bijna zwoel aan. Ik weet niet of de organisatoren van de braderie in Helchteren er voor iets tussen zaten, want net voor de duur van de braderie toverden de weergoden een flauw zonnetje tevoorschijn. Wie dat mooie weer besteld had, mag het me altijd laten weten. Want in de winkel waar dat te koop is, wil ik tijdens de solden wel eens uitgebreid gaan winkelen.
Maandag was het letterlijk huilen met de pet op. Toen ik mijn kinderen naar school bracht, met een jas aan, de kap op het hoofd en een paraplu boven het hoofd, zag ik zelfs iemand naar de bus wandelen met een winterjas aan, compleet met pelskraag aan de kap.
Maar toch, ondanks het weer dat eerder herfst dan zomer suggereert, de zomervakantie komt eraan. Toetsen en examens zijn intussen achter de rug (voor de meesten dan toch) en mijn zoontje komt elke dag thuis met toetsen die getekend moeten worden. Intussen wordt de open ruimte in de boekentas ook al opgevuld met ingevulde werkboeken en schriftjes, die thuis bewaard moeten worden. Er staan oudercontacten op het programma en de kinderen praten al over hun nieuwe juf, terwijl ze nog niet eens weten wie dat zal zijn.

Laten we hopen dat het afscheid van het oude schooljaar gepaard zal gaan met het verwelkomen van de zon. Ik wens iedereen een heerlijk warme en zonnige zomervakantie!

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 26 juni 2015.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten