Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

maandag 21 juli 2014

Column 14: Straatbarbecue

Al meer dan 35 jaar woon ik in dezelfde straat. Niet in hetzelfde huis, maar ver ben ik er toch niet van afgeweken. Op mijn achttiende verhuisde ik tijdens de week naar Leuven, om er van het kotleven te proeven en een diploma te veroveren, maar na die vier jaar keerde ik weer terug en bleef er hangen. Mijn man en ik bouwden er ons eigen huis en zo komt het dat ik mijn heimat eigenlijk nooit verlaten heb.
De straat is me dus meer dan welbekend. Althans, dat dacht ik toch. Toen mijn broer en ik kinderen waren, waren wij zo ongeveer het jongste gezin in de straat. Stilaan verhuisden heel wat straatbewoners naar rusthuizen of klopten aan aan de hemelpoort en zo kwamen er weer jonge gezinnen in de oude huizen die de straat al bewoonden. Ook de nog lege bouwplaatsen werden langzaam maar zeker voorzien van moderne woningen. Maar ik woonde er al mijn hele leven en zag het gebeuren. En ik dacht dus ook dat ik de bewoners van mijn bekende straatje wel kende. Tot vorige week donderdag.
Op enkele zonnige vroegzomeravonden en tijdens enkele duivelse WK-matchen, opperde iemand het idee dat een straatbarbecue wel een leuk idee zou zijn. Laten we zeggen dat mijn man nogal van het organisatorische type is en dus onmiddellijk van de partij was om te helpen dit evenement in elkaar te steken. Enkele buurmannen staken dus de handen uit de mouwen en gingen aan de slag. Er werd gepolst bij alle straatbewoners naar interesse en die bleek er massaal te zijn. Er werd een uitnodiging opgesteld, er werden administratieve verplichtingen vervuld ter hoogte van het NAC, er werden tenten, stoelen, tafels en frigo's gehuurd. Vlees, groenten en drank werden besteld. En na ettelijke informele buurtvergaderingen was het dan zover. De eerste tent verrees in de loop van de woensdagnamiddag en daar al bleek dat er aan het andere eind van de straat nieuwe buren waren die ik zelfs nog niet gezien had, laat staan met hen kennisgemaakt. Donderdag bleek tot mijn verbazing dat er nog wel meer buren waren die ik niet herkend zou hebben als ik ze buiten onze straat was tegengekomen.
Donderdag ergens in de loop van de namiddag sloten de nadarhekken, die daags tevoren door de gemeente werden aangeleverd, de straat af. Nu was de straat van ons. De tenten werden op straat gesjouwd, tafels en stoelen werden geschikt en gedekt. Drank werd koud gezet en de barbecue werd aangestoken. Onze buurman bombardeerde zichzelf tot chef-barbecue van dienst en bakte onder het wakend oog van enkele alerte buurmannen en in het gezelschap van enkele flesjes goudgeel gerstenat.
Er werd kennisgemaakt, gekeuveld, gegeten, gedronken en de kinderen leefden zich uit op het springkasteel en in aangrenzende tuinen.
Zelfs het onweer dat omstreeks half één een einde wilde maken aan het feestgedruis, kon de pret niet bederven en de die-hards (ik zal eerlijk bekennen dat ik die eer aan mijn man heb gelaten en niet aan mezelf) gingen door tot in de late (of eerder vroege) uurtjes.

En tussen pot en pint werd met alle gezelligheid al een datum voor een volgende zomerse straatbarbecue vastgelegd. 

Verschenen in Het Belang van Limburg / Houthalen-Helchteren op 18/07/2014.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten