Welkom op mijn blog.

Schrijven kriebelt in mijn bloed. Ik doe het dan ook al bijna even lang als lezen.

Op deze blog vind je info over mijn debuutroman "Schotse wolken", die in juni 2013 uitgegeven werd.

Verder schrijf ik om de twee weken een column voor Het Belang van Houthalen-Helchteren, de regionale bijlage van de krant Het Belang van Limburg.

De columns verschijnen vanaf nu ook op mijn blog.

dinsdag 13 oktober 2015

Column 44: Asielcentrum

Op weg naar mijn werk passeer ik elke dag door Helchteren. Een aantal jaren geleden bespeurde ik iets vreemds toen ik terugkwam van mijn werk. Het was ergens halverwege tussen de supermarkt en de oude kazerne. Al van in de verte zag ik iemand wandelen. Of het een man of een vrouw was, kon ik vanaf die afstand niet zeggen, maar het leek in ieder geval een heel groot persoon en die persoon leek een gigantisch blauw hoofd te hebben. Hoewel ik geen alcohol geconsumeerd had, twijfelde ik toch even of het geen blauwe versie van de roze olifantjes waren die mij voor de gek hielden, maar nee. Intussen was ik de vreemde persoon dicht genoeg genaderd om te zien dat het een vrouw van Afrikaanse origine was. Haar hoofd was helemaal niet blauw, maar ze had zich in de supermarkt een pak van 6 literflessen water aangeschaft en vervoerde die op haar hoofd naar het asielcentrum, dat op dat moment in de oude kazerne gevestigd was.

In mei 2013 sloot het asielcentrum de deuren, maar met de huidige asielcrisis werd het vorige week opnieuw geopend, om daar om en bij de 600 asielzoekers op te vangen. Behalve enkele donkerharige mannen beladen met supermarkttassen en een paar dagen later ook enkele mannen met rugzakken en iets wat op slaapzakken leek, heb ik er nog niet veel van gemerkt dat het centrum weer geopend is. Maar ik ben natuurlijk ook geen buurtbewoner. Toch heb ik de indruk dat ik de vorige keer vaker  mensen op straat zag. Ofwel moet de drukte nog komen en zijn de nieuwe bewoners zich nog aan het settelen. In de krant verschenen intussen wel al heel wat artikelen over het heropende centrum. En zoals te verwachten, zijn de meningen verdeeld. De ene protesteert tegen het centrum, terwijl de andere net actie voert vóór een goede opvang. Zulke situaties zullen altijd voor verdeeldheid zorgen, maar één ding weet ik wel. Ik mag er niet aan denken dat ik met mijn kinderen op een krakkemikkige, overvolle boot op de Middellandse Zee rond zou moeten dobberen, in de hoop in levenden lijve op een veilige plaats te arriveren. Ik denk dat ik dan in ieder geval heel dankbaar zou zijn voor een veilig dak boven mijn hoofd...

Verschenen in Het Belang van Limburg/Houthalen-Helchteren op 09/10/2015.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten